ER voor de echt - Reisverslag uit Dharān Bāzār, Nepal van Hanneke Rensma - WaarBenJij.nu ER voor de echt - Reisverslag uit Dharān Bāzār, Nepal van Hanneke Rensma - WaarBenJij.nu

ER voor de echt

Door: hannekerensma

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

22 Oktober 2011 | Nepal, Dharān Bāzār

Hallo allemaal!

Inmiddels is het alweer twee weken geleden dat ik eindigde met hoe vertrouwd ons appartementje er na intensief poetswerk uitzag. Twee weken, voor mijn gevoel zijn het maar twee dagen! In de afgelopen twee weken hebben we ons hier in Dharan prima vermaakt en onze weg gevonden.

Op 10 oktober was dan eindelijk de eerste dag van mijn komende jaren als co-assistent aangebroken. Het was een zeer interessante dag. Niet dus. We hebben maarliefs 0 patiënten gezien. Onze begeleider hier doet dit voor het eerst en had dus geen idee wat hij met ons aan moest. Nadat we hem duidelijk hadden gemaakt dat we uit Nederland kwamen, we 10 weken zouden blijven en dat we al leerdoelen hadden, zei hij dat hij wel even onze roosters zou gaan maken. ‘How long does that take?’ ‘Uhhh 1-2 days.’ Jeeeej nog een dagje extra vakantie na 3 maanden niets doen :) Maar we hadden geluk! Toen wij hier in het appartementje niets zaten te doen, kwam onze begeleider aankloppen met de medeling dat we bij de chief moesten komen. Deze chief is heel duidelijk de baas van de afdeling, hij commandeert en iedereen moet exact doen wat hij zegt. Verder is hij wel aardig trouwens hoor. Wel een beetje jammer dat ik volgens hem Heineken heet. Hij bleef maar zeggen hoe lekker ons Nederlandse bier is, dus ik bleef maar antwoorden dat ik Han-ne-ke heet. Zinloos natuurlijk hahaha. Maargoed, we hadden ons rooster! De eerste twee weken zijn we gepost op Emergency, dus daar zijn we de volgende dag heen gegaan. Nou, dat viel tegen! Ik werd er echt overvallen door de chaos, geur, doodzieke patiënten, al hun familieleden, viezigheid, drukte. De patiënten komen hier vaak pas als ze bijna dood zijn, dus je ziet de meest akelige dingen. En dan nog de drukte. Patiënten liggen overal; in de gangen, op de grond. En overal is familie.Meteen werden we naar de eerste patiënt getrokken: een meisje van 6 jaar dat net door een bus was aangereden. Ze was daarbij haar onderbenen kwijtgeraakt en door de bebloede, vieze verbanden kon je de botten zien uitsteken. Een paar meter verderop lag een vrouw van 34. Twee keer heb ik haar gereanimeerd zien worden voordat ze dood was. Een defribilator oid hebben ze hier niet, evenals voldoende beademingsapparaten. Dat betekent dat de familie verantwoordelijk is voor de beademing van de patiënt. Uren (soms dagen) staan ze naast de patiënt in de ballon te knijpen, vaak niet eens op de juiste manier, waardoor de patiënt lang niet altijd goed beademd wordt. Overigens ben je hier zonder familie nergens. Voordat een patiënt onderzocht of behandeld wordt, moet de familie de medicijnen (en verbanden, naalden, spuitjes, infusen, etc) gaan kopen bij de apotheek. Als er onderzoek gedaan moet worden, is de familie weer aangewezen om bloed of urine naar het lab te brengen of de patiënt naar bijvoorbeeld het CT-apparaat of de röntgenkamer. Een wereld van verschil met Nederland dus! Je kunt je misschien wel voorstellen dat we het de eerste dag niet veel langer dan 2 uur volgehouden hebben daar, helemaal gesloopt waren we. Maar alles went, de rest van de afgelopen 2 weken zijn we weliswaar lang niet altijd de volle tijd op de afdeling geweest, maar konden we wel een beetje door alle chaos heen kijken. De eerste week werden we alleen wel voornamelijk straal genegeerd door de dokters. Als je ze zelf niets vroeg, kwamen ze je ook absoluut niets vertellen. Laat staan dat ze je wat lieten zien of proberen. Als je wel iets vroeg, was het trouwens ook nog maar de vraag of je antwoord kreeg. Maar gelukkig zijn er ook wel een aantal aardige dokters die het wél leuk vinden om ons dingen te vertellen en leren we dus nu steeds meer. Zo heb ik gisteren mijn eerste zelfstandige (en geslaagde) bloedgas geprikt. Niet dat het zo veel voorstelt, maar het is wel leuk om daadwerkelijk wat te doen. Deze week hebben we onszelf één dagje wel echt nuttig gemaakt. Net toen we dachten dat we maar moesten gaan omdat er niets te doen was en we genegeerd werden, kwam dr. Malla (de hoofddokter) ons vertellen dat er een ‘disaster’ aan kwam. ’s Nachts was er (weer eens) een busongeluk gebeurd en 19 patiënten zouden naar onze afdeling komen. Een kwartiertje kregen Sarah en ik de opdracht: ‘you take care of those patients’. Euhmm hoe? De patiënten hier spreken geen woord Engels, dus van vragen stellen is hier geen sprake voor ons (soms gaan ze je trouwens wel hele verhalen in het Nepalees vertellen, maar daar snap ik dus echt helemaal niets van). Maargoed, wat bleek nu: er zaten 12 Amerikanen in die bus. Zowel voor hen als voor ons fijn. Zij waren blij dat ze een paar Westerlingen tegenkwamen die hen konden helpen en wij waren blij dat we wat konden doen. Gelukkig viel alles mee en kwamen ze er met kneuzingen, hersenschuddingen en een paar hoofdwonden vanaf. Ze hadden heel veel geluk dat ze achterin zaten, want de mensen die verder naar voren zaten, kwamen met akelige open breuken binnen. Van één jongen moest het hele hoofd weer aan elkaar genaaid worden, inclusief zijn tong en neus.. Je komt hier wel een hoop dingen tegen die je in Nederland (bijna) nooit ziet. Zo zie je iedere dag wel een paar babietjes met ernstige longontsteking, kinderen en volwassenen met vergiftiging (vaak door pesticiden)mensen met meningitis en héél veel chronic liver disease (Nepal heeft een heleboel alcoholverslaafden, zelfs babietjes geven ze soms al alcohol). Dat we hier in de tropen zijn blijkt dan weer uit de vele snake-bites. Veel mensen worden gebeten door slangen die het zenuwstelsel platleggen, daardoor zijn ze als het ware verlamd en kunnen ze op een gegeven moment niet meer ademhalen. De behandeling is eigenlijk heel simpel: intuberen, tegengif geven en afwachten tot het slangengif uitgewerkt is. Als de beademing op tijd en goed gebeurt, kan de patiënt een paar dagen later weer gezond het ziekenhuis verlaten. Vorige week zagen we trouwens ook een vrouw die 1 (of 15, ik verstond het niet zo goed) jaar geleden gebeten was door een slang en nooit naar het ziekenhuis was gegaan. Ik had vrijwel niets van het verhaal van de dokter verstaan en dacht dat ze een tumor op haar been had gekregen daardoor. Ik schrok me dan ook kapot toen ik me over haar been boog en daar een gat in zat van 10x5cm en 1-2cm diep. En stinken, bah! Maargoed, wel een hoop interessante dingen die je hier ziet dus :) Daar profiteren de dokters hier trouwens wel van, ze zien de patiënten vooral als interessante ziektes volgens mij. Er wordt hier niet mét maar óver de patiënt gepraat, en liefst in Engels zodat de patiënt het niet kan verstaan. Vaak wordt er ook helemaal niet goed op patiënten gelet. Vorige week kwamen de dokters er na volgens mij wel 10 minuten pas achter dat een patiënt die beademd werd geen hartslag meer had. Geen idee waarom, maar ze dachten dat ze die nog wel tot leven konden wekken door reanimatie. Reanimeren doen ze hier graag, vooral als het geen zin heeft. En dat heeft het eigelijk nooit, want met alleen reanimeren kan je iemands hart niet meer op gang brengen. Volgens mij althans. We hebben eens aan de dokter gevraagd waarom ze eigenlijk reanimeren als het geen zin meer heeft. Het antwoord: voor de show (dan denkt de familie dat ze nog wat doen) en om te oefenen. Met die reden intuberen ze ook vaak dode patiënten, dat is makkelijker oefenen en dan lijkt het alsof je de patiënt nog probeert te redden. Het is dus niet zo’n verrassing dat alle 5-6 patiënten die we gereanimeerd hebben zien worden, dood het ziekenhuis hebben verlaten. Conclusie van de afgelopen 2 weken: waarom klagen we in hemelsnaam zo veel over de Nederlandse ziekenhuizen?

Maargoed! Aangezien we iedere dag tot maximaal 14u in het ziekenhuis zijn, maken we gelukkig ook nog een hoop mee wat niet veel met ziektes en ellende te maken heeft! Om te beginnen hebben we op onze eerste dag hier de Duitse arts Yvonne ontmoet, die hier al een jaar woont en werkt (en jammer genoeg komende maandag naar Kathmandu verhuist). We hebben nu al een hoop aan haar te danken, want ze heeft ons een hoop tips gegeven en dankzij haar hebben we ook een aantal mensen leren kennen. En, niet onbelangrijk: we hebben er al 2 yogalessen op zitten van onze praatgrage bovenbuurman. Hij wilde haar voor haar vertrek nog graag even in deze wereld inwijden en daar mochten wij ook meteen gebruik van maken. Oke, echt niets voor mij dus. Om te beginnen ben ik er niet soepel genoeg voor en daarnaast kan ik opdrachten als ‘relax your left eye, relax your right eye, relax you hair, relax your nails’ niet echt serieus nemen. Vooral elkaar niet aankijken is dan ook de belangrijkste tip :) Ik was trouwens ook nog jarig hier! Dankjulliewel voor alle lieve berichtjes! Wel vreemd hoor, om jarig te zijn tussen de palmbomen en bij een temperatuur van 30 graden. Maar Sarah had een heel lief ontbijtje voor me gemaakt, met zelfs 2 kaarsjes in een banaantje! :) En ’s avonds zijn we (nadat we de eerste yogales overleefd hadden) met Yvonne gaan eten bij een restaurantje net buiten de campus. Een bijzondere 22ste verjaardag vond ik zo! In januari is Sarah jarig, ik ben benieuwd waar we dan zijn! We hebben trouwens nu ook het stadje een beetje leren kennen en het is hier best gezellig. Het centrum is ongeveer een half uurtje lopen, maar je kunt ook voor 10 roepies (10 eurocent) met de tempu (zegmaar tuktuk, bemo, whatever). De eerste dag dat we hier waren, zagen we nadat we een een knal en een hoop gegil hoorden, dat het voorwiel van zo’n ding was afgebroken, dus we zijn wel een beetje huiverig. Vooral als wij erin zitten zijn ze natuurlijk extra zwaar beladen. In tegenstelling tot de Nepalezen (kleine mensen, soms komen ze met hun schouder maar tot onze heup) moeten wij ons namelijk een beetje opvouwen om erin te kunnen zitten. Maar wat wil je hè, voor 10 roepies ;) Het maakt ons verblijf hier wat avontuurlijker! In het stadje doen we nu voortaan eens per week boodschappen, zodat we ook zelf kunnen koken. Dat gaat hier best goed. Bij gebrek aan een fornuis (we hebben wel 1 pitje) koken we de rijst gewoon in de waterkoker :) Dat gaat niet altijd helemaal goed. Eergisteren bleek onze groentensoep niet helemaal vegetarisch: de vreemd gevormde vermicelli op mijn lepel was geen vermicelli maar een rups.. Lekkerrr! Eigenlijk zou ik geloof ik best nog een heel stuk kunnen typen over wat we hier allemaal iedere dag doen, maar het begint een beetje veel te worden nu haha.. Maar ik hoop dat het duidelijk is dat we ons hier prima vermaken. Vast wel hè? Gisteren hebben we samen met een vriend van Yvonne trouwens nog een suprise-afscheidsfeestje voor haar gevierd. En daarvoor hebben we in het stadje nog wat gedronken met Yvonne en onze begeleider (die weer een vriend van haar blijkt te zijn). Eerder deze week zijn we ook nog wat gaan eten met een Nederlands stel dat hier veel projecten doet met weeskinderen en gehandicapte kinderen. Ze hadden viavia gehoord dat er twee Nederlandse studenten in het ziekenhuis werkten en hadden ons daarom opgezocht. Morgen gaan we met ze op pad om overal een kijkje te nemen, ik ben er echt benieuwd naar!

Maar met dit verhaal van bijna 3 kantjes zal ik er toch maar eens een eind aan maken. Jullie zeggen het wel even als het te veel wordt hè? Dan zeg ik maar weer: tot mailens/skypes/msns/sprekens allemaal!

xxxxxxxxx

  • 22 Oktober 2011 - 17:05

    Mama:

    Oh Hanneke, ER is er niks bij vergeleken!! Tjonge wat knap dat jullie in die chaos jullie weg hebben gevonden en wat fijn dat jullie je ook verdienstelijk hebben kunnen maken bij de "disaster". Jullie lijken wel dokters! Nou jullie leren ook en passant nog hoe het niet moet. Dat kan jullie later ook wel van pas komen lijkt me. Fijn dat jullie ook gezellige contacten op doen. Dat schept al snel een band zo te zien. Jammer dat Yvonne al weer snel weg gaat. Heel veel plezier met het Nederlandse stel dat jullie morgen het weeshuis zal laten zien. En uiteraard... veel succes met jullie leerdoelen!!
    Knuf, Mamxx

  • 23 Oktober 2011 - 20:23

    N+p:

    Hartelijk dank voor weer zo'n smakelijk verslag, hoewel het voor jullie wel flink doorbijten is, lijkt me. Veel sterkte met alles en ook veel interessante ervaringen en veel plezier gewenst. Namaste!!!

  • 24 Oktober 2011 - 16:27

    Amerins:

    Lieve Hanneke,
    Wat een indrukwekkend verhaal! Ongelofelijk he dat op deze wereld de verschillen in gezondheidszorg zo groot kunnen zijn. Knap hoe jullie je daar staande weten te houden. Ik wens jullie nog een hele goede tijd toe en kijk uit naar jullie volgende verhaal.
    Liefs Amerins

  • 25 Oktober 2011 - 14:56

    Pippa Staps:

    Wow jeetje Hanneke, wat een avonturen! Echt heftig die eerste hulp zeg!! En een chaos en viezigheid... Wel goed voor me om dit vast te lezen, heb ik nog 5 maanden om me erop voor te bereiden :P.
    Heel veel succes en plezier verder! Ik ben benieuwd naar je volgende verhaal! :)
    Liefs Pippa

  • 26 Oktober 2011 - 17:48

    Janneke:

    Hey Hanneke,

    Kom er pas net achter dat je een waarbenjij.nu site hebt. Maar wat leuk om zo alles mee te lezen. Zowel mooie als heel heftige dingen die je beschrijft. Knap dat je er door heen kan kijken. Heel veel succes en plezier nog! Liefs

  • 27 Oktober 2011 - 06:39

    Féline:

    Hanneke!! Wat een leuk verhaal weer! Ofja, niet altijd leuk, maar je schrijft zo leuk :). Ik kan helemaal met je meeleven als ik je verhalen lees en kan me precies voorstellen hoe je het zou vertellen! Moest soms ook even hardop lachen, vooral om je yoga-verhaal :D! Is het mogelijk een skype-date te regelen binnenkort? Onze tijdzone (nu in Sydney voor een week) is GMT+11, denk dus dat het bij jou een paar uur vroeger is? Mail maar eens als je kunt. Dikke knuffels helemaal vanuit Down Under!

  • 02 November 2011 - 13:38

    Tante Loes:

    Hallo Heineken
    Wat een verhalen zeg! Zoals jij alles beschrijft hoor ik je de dingen zeggen en beleven. Het gaat een heel avontuur worden op deze manier.
    Ik hoop dat ze je hulp wel gaan waarderen en dat het negeren snel tot het verleden gaat behoren.
    Tenslotte wil je hulp bieden en de nodige ervaringen opdoen. Ik hoop dat ze dat wel inzien.
    Hanneke heel veel succes met je co-schap en op naar je volgende verslag. Veel liefs tante Loes

  • 05 November 2011 - 10:39

    Joke Van Der Veeken:

    Hoi Hanneke,

    Wat een indrukwekkende verhalen zeg! Je bent wel in een hele andere wereld terechtgekomen. En of dat al niet genoeg is om aan te wennen, wordt er ook nog van je verwacht dat je je daarin een professionele rol aanmeet...! Lijkt me een hoop energie te kosten om je staande te houden en zelf je weg te zoeken. Ik kan me voorstellen dat je je ogen uitkijkt. Je leert hier - op allerlei gebied - dingen waar je je hele verdere leven iets aan zult hebben. Op je vakgebied zul je dingen zien die je wellicht nooit meer te zien krijgt. Wat een verschil met de gezondheidszorg in Nederland...Heel veel succes én plezier en tot een volgende keer!
    Groeten uit een zonnig, in herfstkleuren gehuld, Goirle, Joke

  • 06 November 2011 - 21:10

    Ghislaine:

    Ik slim persoon ontdek nu pas de uitgebreide versie van Saars verhaal haha, dit lijkt d'r meer op ;)
    Ik krijg steeds meer zin om te gaan en lekker rupsenvermicelli te eten haha

    have fun!

  • 02 December 2011 - 09:09

    Marianne :

    Hoi Hanneke, wat een verhalen en wat een leven daar als zieke. niet te filmen en zeker niet als je er zelf tussenstaat. op tv zie je die beelden nu ook heel veel van het Lilianafonds en somalie. maar wel geweldig dat je dit zo mee kunt maken. geniet ervan. je bent wel lang weg.groetjes, marianne v.d. broek (altzusje van ans).

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Dharān Bāzār

Hanneke

Actief sinds 29 Sept. 2011
Verslag gelezen: 374
Totaal aantal bezoekers 27122

Voorgaande reizen:

27 September 2011 - 24 Januari 2012

Community medicine in Nepal

Landen bezocht: